Recensionens detaljer

 
Craigellachie 23
Whisky
(Updated: november 21, 2014)
Poäng 
 
92
Näsa 
 
24
Smak 
 
23
Avslut 
 
22
Balans 
 
23

Whisky

Tastenote titel
En gammal stil som är pånyttfödd!

Craigellachie har precis kommit ut med en ny serie i original tappningar.
Det rör sig om 13, 17, 19 & 23 och det skall komma en 30 yo i nästa år.
Detta destilleri har enbart ett fåtal originalsläpp i sin portfölj, däribland två olika från Flora & Fauna (40 resp 43%), en 22 år från Rare Malts och en 21 år som släpptes för Craigellachie Hotel. De single malt som finns, är mest bland de oberoende buteljerare men det mesta hamnar i ägaren Dewars olika Blended Whiskies.

Detta är första gången jag provar något från detta destilleri och tillsammans med denna provades den 17 åriga varianten.
Doft
Jämfört med deras 17 åring möts vi här av en betydligt mer komplex profil där 17 åringen osar söt fruktig bourbon.
Inget fel i detta med steget upp till 23yo vittnar verkligen om detta destilleriets potential.
Direkt upphälld har vi friska och fruktiga dofter av citrus, gröna äpplen. Efter lite stilla tid i glaset och uppvärmd händer det…..frukten blandas med sötma av vanilj, honung och fikon marmelad.
Tillsammans med detta har vi en tydlig jordig och mineralisk touch som jag direkt refererar till äldre Bunnahabhain. Hade jag inte vetat att denna var 23 år, hade jag definitivt gissat på äldre.
Här finns även en nötighet som jag refererar till hasselnötter.
Allt sitter ihop på ett föredömligt sätt och detta kan jag sitta och suga i mig i timmar.
Stor komplexitet i ett näst intill perfekt harmoni med frukt, sötma, jord, mineraler….frivolter….jag gör frivolter.
Smak
Som jag hade hoppats….Rund, fyllig med oljig textur. Fortsatt söt och fruktig med en perfekt balans av de friska citrus tonerna. Äpple, honungsmelon och lätt vanilj och katrinplommon.
Övergår i en lätt kryddig ek karaktär i kolat format som bringar djup i smaken och behåller den lätta jordiga känslan. Inget som spretar iväg åt något håll….
Avslut
Lång fyllig eftersmak med fortsatt komplexitet. Honung, vanilj, lätta plommon toner.
Mineralerna återkommer och fortsatt bra kryddighet för att inte sötman och frukten skall ta över.
Avslutas i en lätt fet nyans av citrus, aska och vanilj men en lätt trä ton
Beskrivning / Sammanfattning
En av årets mest intressanta släpp från ett destilleri som många säkert inte har bekantat sig med eller ens hört talas om och det är kanske inte så
konstigt då det knapp finns några original släpp på marknaden utan där det som finns, är bland de oberoende buteljerare.
Man har med denna 23 åring verkligen återskapat en stil som var från förr.
Får hålla med en annan känd recensent när han refererar till Rosebank i sin karaktär, men här blandar jag även in äldre bourbon lagrad Bunnahabhain och ni kanske är med på vad jag menar.

En stor whisky som inte bör gå er förbi. Tyvärr svårfångad och till ett högt pris.
Var denna recensionen till någon hjälp? 

Kommentarer

3 Resultat - Visar 1 - 3  
 
Ordna 
 
TES13 Skrivet av TES13
november 22, 2014
Wow! Høres fantastisk herlig og kompleks ut! Spesielt til å være på 46 prosent.
Magnus Hillman Skrivet av Magnus Hillman
november 22, 2014
Tack för en riktigt bra recension. Komplexiteten är verkligen uttalad i denna craigellachie. Håller helt med om shape shifter karaktären som du beskriver, otroligt spännande.
Rolle Skrivet av Rolle
november 25, 2014
Ja...denna föll mig verkligen i smaken och jag förbryllades av den otroliga finess som denna besitter.
Tycker inte att komplexiteten sitter i mängden alkohol och tycker många tyvärr stirrar sig "blida" på att allt måste vara CS för att vara det skall vara intressant. Denna höll perfekt i sin styrka på 46%. Nu är det iåf inte alltid så men definitivt här :)

Vi får hoppas att Dewar´s fortsätter att släppa ut lite mer nya utgåvor och ser fram emot den 30 åriga Craigellachie och även vad som händer med Royal Brackla
3 Resultat - Visar 1 - 3  
 
 
ornament

Online Whisky People!

Gå med nu, det är gratis!

Om TasteNote.se

TasteNote är en mötesplats för whisky-intresserade. Här kan du träffa nya vänner, läsa om whiskynyheter, hitta olika whisky-evenemang och mässor, läsa de senaste från dryckesindustrin och sist men inte minst skriva och ta del av tastenotes.

Vårt mål och ambition är att erbjuda alla whiskyentusiaster runt om i Norden en plats att samlas kring och dela erfarenheter.

Bli medlem nu!

info@tastenote.se